sunnuntai 8. tammikuuta 2023

Ehdolla eduskuntavaaleissa 2023 - MIKSI NYT?

 

Hyvyyttä ja tahdonvoimaa politiikkaan

 Nyt on aika ihmisyyden ja inhimillisyyden. 

Politiikka ei saa olla oman edun tavoittelua.


Asetuin ehdolle tämän kevään eduskuntavaaleissa, koska nyt on tullut sen aika. Olin nuorena päättänyt, että lähtisin sellaisiin tehtäviin, joissa voisin vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin. Opiskelin sen takia valtiotieteiden maisteriksi. Kolmikymppisenä olinkin paikallispolitiikassa mukana muutaman vuoden, mutta sitten elämä valitsi minulle toisenlaisen uran. 

Oman poikani neurologiset kehitysvaikeudet vaativat kaiken huomioni tuohon aikaan. Pojallani todettiin erityisen laajat kielenkehityksen vaikeudet. Hän oli puhumaton. Muistan sen pettymyksen hetken, kun katsoin poikaani, joka sillä hetkellä tuntui vievän minulta mahdollisuuden minun omiin unelmiini. Poikani valmisti minut kuitenkin toista uraa varten. Hänen kanssaan opin kärsivällisyyden. Opin poikani kanssa kaiken ihmisyydestä ja ihmisarvosta. Minusta tuli luultavasti hänen takiaan hyvä opettaja. Mutta parhain opettaja minulle oli oma poikani. Kun oppii näkemään viittomakielen, eleiden ja ilmeiden kautta maailman, voi nähdä paljon enemmän. Sanoilla voi valehdella, mutta elekielellä se ei ole ainakaan helppoa!


Kirjoitin pojastani runon, joka kuvaa sitä polkua, jota pitkin kuljin:

Poikani ei puhu

Miksi hän ei puhu, kysyy moni.
Halveksuen katsovat  
Kävelevät ohi.
Joku vika siinä on 
Lapsihan on erilainen.
Mutta minkä minä sille teen?

Katse ihmisten kertoo sen
Et kuulu tänne et
Yksin jääköön pimeään, häpeään 
Lapsen kanssa olen erilainen minäkin

Itken ja suren
Oma kohtaloni, mikä lie
Poika katsoo ja näkee
Ei puhu, ei sano, mutta koskettaa
Tarttuu käteen, vie ulos
Aurinkoon, lämpöön, sateeseen
Viittoo ylös ja viittoo alas

Silmäni avaan, ymmärrän
Viittoo ylös taivaalle ja
minäkin näen pilven
Viittoo alas maahan ja
minäkin näin kukkasen
Näen, kuulen ja tunnen
Kiitos rakas poikani, sinä opetit minulle kaiken.
Ennen minäkin olin kuuro, mykkä ja sokea

Koska oma poikani on jo aikuinen ja pärjää omillaan, on tullut minun aikani toteuttaa omat unelmat. Ehkä ikä on tuonut myös viisautta. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti